Vânzările de ouă în perioada Sărbătorilor Pascale cresc cu aproximativ 50% faţă de o lună obişnuită, până la circa 290 de milioane de ouă. Un român consumă, în medie, aproximativ 15 ouă produse în fermele avicole din România, susţine preşedintele Uniunii Crescătorilor de Păsări din România (UCPR), Ilie Van.
Datele statistice arată că un român mănâncă, în medie, 240 – 250 de ouă anual, reprezentând un consum lunar de 20 până la 22 de ouă, atât din producţia industrială avicolă cât şi din gospodăriile ţărăneşti, însă în luna în care se sărbătoreşte Paştele consumul pe locuitor „sare” la circa 30 de ouă.
„Producţia de ouă consum realizată în primele două luni ale anului 2021 a înregistrat o creştere cu circa 9% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2020, arată datele Ministerului Agriculturii. În săptămânile dinaintea Sărbătorilor Pascale, de regulă, vânzările cresc la ouă de consum cu circa 50% faţă de o luna obişnuită”, a declarat preşedintele UCPR, Ilie Van.
În fermele organizate erau circa 8,7 milioane de găini, la finele lunii februarie, cu un potenţial de producţie anual de 2,35 miliarde de ouă, potrivit datelor de la Ministerul Agriculturii. Astfel, într-o lună obişnuită industria avicolă din România produce în jur de 195 de milioane de ouă.
Cele mai mici prețuri din UE
Șeful UCPR afirmă că în continuare preţul ouălor la poarta fermei în România este cel mai mic din Uniunea Europeană, respectiv 0,31 lei/ou, comparativ cu nivelul înregistrat în perioada similară a anului trecut.
„Conform Observatorului Preţurilor UE, preţurile la poarta fermei, atât la carnea de pasăre cât şi la ouă consum, sunt cele mai mici din Uniunea Europeană. Astfel, în săptămâna 14 din anul 2020 preţul la poarta fermei la ouăle de consum era de 0,30 lei/ou, iar în săptămâna 14 a anului 2021 acesta era de 0,31 lei/ou. După cum se vede din evoluţia preţurilor la poarta fermei există ofertă suficientă în perioada premergătoare sărbătorilor pascale”, a precizat Van.
În primele două luni ale acestui an, producţia de carne de pasăre obţinută din industria avicolă a înregistrat o reducere cu circa 9% faţă de anul 2020, iar preţul în săptămâna 14 din anul 2021 era uşor mai mare, respectiv 6,99 lei/kg carcasă, faţă de 6,96 lei/kg carcasă în aceeaşi perioadă din 2020.
Greu de făcut estimări de vânzări
Situația este atât de grea, în prezent, că producătorii nici măcăr nu știu la ce să se aștepte de sărbători, din cauza pandemiei COVID-19. Probabil vânzările vor fi mai mici comparativ cu alți ani, dar la fel de bine vor intra și ouă aduse din import.
În ultimii ani, românii au consumat mai ales ouă din Polonia. De parcă nu era de ajuns că s-au scumpit cerealele, că au crescut costurile cu forța de muncă și că se produce la un preț sub costurile de producție (în jur de 40 bani/bucată, potrivit informațiilor din piață).
În 2020, România a importat 283,5 milioane de ouă în valoare de 28,8 milioane de euro, principalii furnizori fiind Polonia – 131,3 milioane ouă și Bulgaria – 60 milioane de ouă. La export, au fost consemnate livrări de 213 milioane bucăți, principalele piețe de desfacere fiind Italia și Ungaria.
Anul trecut, în luna aprilie (Paștele a fost pe 19 aprilie) România a importat 19,2 milioane de ouă, în timp ce exporturile au atins 17,1 milioane de ouă, potrivit datelor furnizate de Institutul de Național de Statistică (INS). Principalii furnizori au fost Polonia – circa 11 milioane de ouă și Ungaria – 4,9 milioane de ouă.